Hommage a W. Warska & A. Kurylewicz – Seminarium Filozoficzne oraz Koncert Kameralny

Seminarium filozoficzne dr Gabrieli Kurylewicz “Kwestia niepodległości w muzyce Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza” oraz koncert kameralny  “Niezależność – Kurylewicz Muzyka i Poezja” – Hommage a Wanda Warska & Andrzej Kurylewicz

Seminarium filozoficzne pt.
“Kwestia niepodległości w muzyce Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza”
było wspomnieniem wielopoziomowej, odważnej, awangardowej twórczości Wandy Warskiej – śpiewaczki, poetki, kompozytorki malarki oraz Andrzeja Kurylewicza – kompozytora, pianisty, multiinstrumentalisty, dyrygenta. Powodem spotkania była troska o przeszłość i przyszłość muzyki, poezji i filozofii, zainteresowanie związkiem niezależności myśli i pracy twórczej z miejscem, a zwłaszcza z gospodarowaniem, które nie byłoby możliwe bez odwagi, rozwagi, zaangażowania i czułości.

Koncert kameralny pt. “Niezależność – Kurylewicz Muzyka i Poezja. Hommage a Wanda Warska & Andrzej Kurylewicz” był prezentacją utworów fortepianowych Andrzeja Kurylewicza (ze zbioru Piano Crumbs) oraz poezji Gabrieli Kurylewicz (z tomu Zaśpiew) i zarazem wspomnieniem Pierwszej Damy Polskiego Jazzu, Wandy Warskiej – matki Gabrieli i żony Andrzeja Kurylewicza. Wystąpili: Gabriela Kurylewicz (wiersze, fortepian) i Piotr Latoszyński (fortepian).

Seminarium filozoficzne pt. „Kwestia niepodległości w muzyce Andrzeja Kurylewicza i Wandy Warskiej” w Pracowni Muzyki Poezji i Filozofii – Kościele Poewangelickim w Wierzchucinie 15 sierpnia oraz Koncert pt. “Niezależność – Kurylewicz Muzyka i Poezja; Hommage a Wanda Warska & Andrzej Kurylewicz” na Zamku w Krokowej 16 sierpnia 2019 są częścią projektu pt. „Pochwała niezależności – Kurylewicz muzyka kameralna, poezja, filozofia”. Istotą zamysłu jest seria kilku koncertów muzyki kameralnej i poezji pt. „Niezależność – Kurylewicz Muzyka i Poezja” w Pracowni Muzyki, Poezji i Filozofii – Piwnicy Artystycznej Kurylewiczów, w Domu Literatury – Stowarzyszeniu Pisarzy Polskich w Warszawie, w Sali Koncertowej w Domu Kultury w Przasnyszu oraz w sali koncertowej Zamku w Krokowej i w Pracowni Muzyki Poezji i Filozofii – Kościele Poewangelickim w Wierzchucinie.

Pragniemy poprzez teorię (filozoficzną) oraz praktykę (poetycką i muzyczną) rozważyć kwestię niepodległości. Zakładamy, że jednostkowe poznanie zmysłowe (przez wzrok i słuch) i poznanie duchowe, intelektualne, jest jedyną drogą do wolności, a wolność, w tym zwłaszcza niepodległość, jest warunkiem naturalnego rozwoju człowieka, społeczności ludzkiej, a także wszystkich istnień żywych i naszej planety.

Wybraliśmy za przykład fenomen muzyki Andrzeja Kurylewicza i Wandy Warskiej – pionierów jazzu w Polsce, modernistów, twórców muzyki współczesnej, propagatorów poezji polskiej i europejskiej, mecenasów sztuki wysokiej, którzy potrafili zachować całkowitą wolność od przynależności partyjnej czy korporacyjnej. Córka Andrzeja Kurylewicza i Wandy Warskiej, Gabriela Kurylewicz – poetka, filozof, kompozytorka, społeczniczka, kontynuuje tradycję pracy twórczej rodziców, poszerza o obszar filozofii i ww. projektem proponuje rozważenie kwestii wolności i niepodległości w muzyce, poezji i filozofii współczesnej. Okazuje się, że dla współczesnego człowieka jedyną drogą do wielości dróg do piękna jest intelekt, a więc samodzielne myślenie jednostkowe człowieka i jego osobiste odkrycie realności piękna. Piękno jest związane z prawdą i istnieniem. Realność piękna oznacza jego nieskończoność, ale również lokalność.

Cztery różne miejsca realizacji projektu (Piwnica Artystyczna Kurylewiczów, SPP w Warszawie, Dom Kultury w Przasnyszu, Zamek w Krokowej i Kościół Poewangelicki w Wierzchucinie, nad morzem, w Gm. Krokowa) oznaczają możliwość dotarcia z proponowaną muzyką, poezją i filozofią – wraz z ich przesłaniem intelektualnym i niepodległościowym – do niestereotypowego, a szerokiego przekroju polskiego społeczeństwa. Piwnica Artystyczna Kurylewiczów jest miejscem jedynym na świecie – obok Steinway Hall w Londynie – stałego wykonywania muzyki Andrzeja Kurylewicza. Jest jedynym miejscem światowej, stałej ekspozycji malarstwa Wandy Warskiej. Piwnica Artystyczna Kurylewiczów dla gospodarzy i kręgu artystów autorów i wykonawców jest miejscem źródłowym – pracownią twórczą i studiem koncertowym. Jest skarbem kultury polskiej, utrzymywanym na koszt rodziny Kurylewiczów. Kościół Poewangelicki w Wierzchucinie jest prywatną Pracownią Muzyki, Poezji i Filozofii. Zdekonsekrowany i przez poprzednich właścicieli doprowadzony do zupełnej ruiny, został przez Gabrielę Kurylewicz wyremontowany do stanu surowego. Jest naszym zdaniem najstosowniejszym miejscem na planowany koncert kameralny i seminarium filozoficzne dedykowane kwestii wolności. Dom Literatury Stowarzyszenia Pisarzy Polskich w Warszawie to miejsce pełne historii i sala kameralna otwarta dla poezji i również ostatnio muzyki. Dom Kultury w Przasnyszu oraz Zamek w Krokowej są miejscami historycznymi, które wciąż wiernie służą polskiej kulturze intelektualnej.

Andrzej Kurylewicz (1932-2007) - kompozytor, pianista, trębacz, puzonista i dyrygent. Kompozytor muzyki współczesnej, klasycznej, jazzowej, teatralnej, filmowej i baletowej. Studiował fortepian u Henryka Sztompki i kompozycję u Stanisława Wiechowicza, w 1954 r. usunięty z uczelni za wykonywanie muzyki jazzowej i odmowę wstąpienia do komunistycznej partii. Zatrudniony przez Władysława Szpilmana w Rozgłośni Krakowskiej PR założył własny Sekstet Organowy Polskiego Radia. W 1957 roku zdobył pierwszą nagrodę na Festiwalu Pianistów Jazzowych w Stuttgarcie. W l. 1964-6 dyrektor Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji. Ostatni raz na Jazz Jamboree wystąpił ze swoją znakomitą Formacją Muzyki Współczesnej w roku 1970 (tworząc muzykę z pogranicza nowoczesnego jazzu i awangardy europejskiej). Od 1971 roku odszedł od jazzu, poświęcając czas kompozycji muzyki poważnej, teatralnej i filmowej. Od roku 1964 z żoną, Wanda Warską, a potem z także z córką, Gabrielą, prowadził własną, słynną Piwnicę Artystyczną Kurylewiczów. Autor 64 opusów muzyki poważnej, kilkudzisięciu cyklów pieśni oraz muzyki do ponad setki filmów i spektakli teatralnych. W świecie bardzo wysoko ceniony za jazz, piosenki dla Wandy Warskiej i muzykę poważną, zwłaszcza kameralną. W 2001 roku uhonorowany Bundesverdienstkreutz 1. Klasse Republiki Federalnej Niemiec. Kompozytor wybitnie oryginalny i wszechstronny. W Polsce znany wciąż najbardziej z muzyki do filmów Polskie Drogi, Lalka i Nad Niemnem.

Wanda Warska (1930-2019) – śpiewaczka jazzowa, pieśniarka poezji, główna wykonawczyni pieśni i piosenek Andrzeja Kurylewicza. Autorka piosenek do własnych tekstów oraz wierszy wielkich poetów klasycznych i współczesnych (J. Kochanowskiego, A. Mickiewicza, K. I. Gałczyńskiego i in). Malarka, autorka ok. 20 wystaw indywidualnych. Założyła, wraz z Kurylewiczem, Piwnicę Artystyczną Wandy Warskiej, od r. 1964 na Nowym Świecie 24, a od 1966 przy Rynku Starego Miasta 19 w Warszawie. Swoją Piwnicę Artystyczną, od 1987 r. Piwnicę Artystyczną Kurylewiczów, prowadziła nieprzerwanie razem z córką, poetką i filozofem, Gabrielą Kurylewicz. Wspólnie z Kurylewiczem zainicjowała w Polsce brazylijską bossa nowę, pisząc, za zgodą autorów, polskie słowa do utworów Joao Gilberto i Antonia Carlosa Jobima. Niezrównana interpretatorka poezji: Jana Kochanowskiego, Cypriana Kamila Norwida, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Jarosława Iwaszkiewicza, Haliny Poświatowskiej, Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta, Stanisława Wyspiańskiego. Osipa Mandelsztama, Julii Hartwig i Gabrieli Kurylewicz.

Pierwsza Dama polskiego jazzu. Występowała w Europie i Ameryce Łacińskiej. Autorka i wykonawczyni słynnych wokaliz do filmów: „Pociąg”, „Pingwin”, „Cyrograf dojrzałości”, skomponowała oryginalną muzykę do filmu „Karino”.

Bezkompromisowa anima­torka niezliczonych przedsięwzięć artystycznych. Mecenas sztuki wysokiej. Założycielka Fundacji Piwnica Artystyczna W. Warskiej i A. Kurylewicza. Wyborem z jej ogromnego dorobku są następujące płyty: „Somnambulists“, „”Kurylewicz Warska Niemen”, „Piosenki z Piwnicy Wandy Warskiej”, „Kochanowski”, „Wanda Warska & Andrzej Kurylewicz a Paris“, „Wyspiański” oraz dziesięciopłyt „Wanda Warska – Piosenki z Piwnicy”. Za pracę twórczą uhonorowana wieloma odznaczeniami polskimi (Krzyżami Zasługi Kawalerskim i Oficerskim) oraz niemieckim Bundesverdienstkreuz I Klasse 2001.

Gabriela Kurylewicz - córka Andrzeja Kurylewicza i Wandy Warskiej, poetka, tłumacz, doktor filozofii. Założycielka i prezes Fundacji Forma – Teatru, Instytutu Sztuki i Badań Filozoficznych. Dyrektor Piwnicy Artystycznej Kurylewiczów – Pracowni Muzyki, Poezji i Filozofii oraz właścicielka i twórca Pracowni Muzyki – Kościoła Poewangelickiego w Wierzchucinie. Autorka oryginalnych książek filozoficznych oraz sześciu tomów wierszy (Wiersze, Wydłużyć horyzont, Tristia, Księżyc świadkiem, Rymki, Zaśpiew). Właścicielka i wydawca dzieł Andrzeja Kurylewicza i Wandy Warskiej. Autorka festiwalu Dni Muzyki A. Kurylewicza. Zajmuje się poszukiwaniem najlepszych związków poezji i muzyki. W 2018/2019 miała debiut kompozytorski, Kameraliści NOSPR i Taeusz Gadzina wykonali jej cztery utwory: Chwilkę na skrzypce i altówkę, Violesque per viola solo oraz  Preludium C-Dur  i Notturno per violino solo. Wykonawczyni utworów fortepianowych ojca.

Piotr Latoszyński - pianista, ukończył z wyróżnieniem Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie w klasie Wiesława Piękosia. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Łodzi w kategorii trio fortepianowe. W 2006 roku wygrał Konkurs im. F. Chopina w Mariańskich Łaźniach, a w 2007 roku Konkurs im. Miłosza Magina w Paryżu, otrzymując dodatkowo nagrodę prasy. Wykonawca wirtuozowskich utworów fortepianowych Andrzeja Kurylewicza.